lördag 30 juni 2012

Jag vinner 274.000 miljoner euro nästan varje dag....

Vilken tur jag har att det är just jag som vinner. Nästan varje dag får jag i min skräppost på jobbet ett mail om att jag har vunnit mellan 250.000 - 295.000 miljoner euro.  Alltid är det något slags internetlotteri som är avsändaren. En gång var det faktiskt Google-lotteriet som jag var den lycklige vinnaren av. Jag ser det här i förhandstitten och låter bli att öppna mejlen.


Just nu är det tydligen en våg av nätfiske som rullat in över Sverige. Nätfiskarna blir allt slugare och internetbedrägerierna ökar. Där det finns pengar, där finns bedragarna. Phisingattacker och mail med farlig kod är de vanligaste och Sverige ligger högt i topp för den här typen av bedrägerier. Nätfiske eller phising  går ut på att lura av dig dina personliga uppgifter som kontonummer eller inloggningsuppgifter. De cyberbedragarna vill komma åt dina inloggningsuppgifter till Hotmail, Facebook, Twitter, Gmail etc. och sätter upp en sida som ser likadan ut och lurar in dig där. Ibland försöker man också att scanna genom din dator genom att öppna ett fönster eller en dialogruta där man erbjuder gratis säkerhetsprogram mot virus och spyware. 

Läs mer om falska säkerhetsprogram.på den här suveräna it-bloggen


Varning  för de här internetskurkarna! Det gäller att inte vara så väldigt nyfiken och låta bli att öppna något som man inte vet vem det ät ifrån. Är det för bra för att vara sant så är det det. Nu har jag blivit väldigt uppmärksam på de här spammejlen,  låter bli att öppna dem, och att har ett bra antivirus och säkerhetspaket i min dator.  


 Men de måste ju få napp på sina bedrägerier, annars skulle de ju inte  fortsätta att hålla på med sitt fiske?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar