söndag 18 december 2011

I huvudet på ett barn...”Den trygga Anknytningen”.

I mitt tidigare inlägg om hur barn reagerar när någon nära anhörig blir svårt sjuk, avslutade jag med två frågor. "En svår sjukdom, är inte bara en resa för den drabbade, utan en resa för alla nära och kära. Och barnen hur tänker och känner de? Och var lär man sig att hantera den situationen?"  http://uppsala-ginger.blogspot.com/2011/11/i-huvudet-pa-ett-barn.html

Nu tycker jag mig ha hittat ett bra svar på de frågorna, på Svenska Hjärntumörföreningens hemsida.

Den här sidan handlar om hur man hanterar ett barn vars förälder har insjuknat.

http://www.hjarntumorforeningen.se/drabbade/anhorig/om-barn

Texten är skriven av Kati Falk, legitimerad psykolog med över 30 års erfarenhet av arbete med barn/ ungdomar och familjer. Hon har de senaste 15 åren arbetat med familjer som drabbats av allvarlig sjukdom och död. Hon har skrivit boken ”Nära döden- nära livet” ( W§W -99) tillsammans med Ami Lönnroth, där hon fokuserar på barnens situation. Hon är en flitigt anlitad föreläsare om hur man kan förstå och underlätta för barn/ungdomar i de drabbade familjerna.

Läs artikeln! Den är till stor hjälp, för att hantera det svåra beslutet om hur man berättar för barnen, och hur man som vuxen ska agera, trots sin egen sorg och oro. Om du vet hur, kan du kanske hjälpa en vän eller släkting med barn, eller kanske dig själv, om någon drabbas av en svår sjukdom.

För mig och mina barnbarn gick det till slut bra. Vi har blivit ännu mer känslomässigt tajta i vår relation och "den trygga anknytningen" finns där igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar