lördag 17 december 2011

Blommande rosor, kryddträdgård och vackra äppelträd. I december!



Det är nog första gången i hela mitt liv som jag upplevt en blommande rosenbuske i december. Ja, det är sant! Bilden är tagen i måndags. Busken finns att beskåda i rabatten utanför min kompis Christinas köksfönster här i Uppsala...




...och på min dagliga motionspromenad runt kvarteret, hittade jag det här vackra trädet. Lyckliga fåglar, som bor i vårt villaområde. Pilfinkarna brukar samlas i stora skockar i vår nyponbuske. Där sjunger de sina serenader för oss varje eftermiddag innan solen går ner...




...och grannens kryddträdgård är fullt fungerande, om än lite luggsliten. Det måste vara kul att ha egna färska kryddor, så här års.  Nästa år ska jag plantera min egen lilla kryddträdgård och se till att välja sorter som klarar några frostnätter. Fast nästa år är det förmodligen snö igen i december.

Och om precis en vecka är det julafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar