måndag 16 april 2012

Ugnspannkaka de lux - otippad söndagmiddag.


En långpanna full av pannkaka de lux.
Vilken otippad söndagmiddag det blev i går. Efter att ha röjt i vår källare, där vi olyckligt nog fått en vattenläcka, orkades det inte med någon avancerad matlagning. Vi öppnande kylskåpet och insåg att det enda vi kunde använda till att svänga ihop något på var äggen , mjölken och stod det inte där en stor creme fraiche också som behövde användas upp. Sagt och gjort.

Vi (läs jag) satte på varmluftsugnen på 225 grader och blandade till en smet bestående av
6 ägg, 5-6 dl vetemjöl, 1 liter mjölk och en halv stor burk creme fraiche, salt, socker och tre teskedar av vaniljsockret som jag hittade i skafferiet. Efter att ha smörjt en långpanna och hällt i smeten fick den stå i 20 minuter i nedre delen av ugnen. Sedan flyttade jag upp den och satte på grillen i fem minuter för att få fin färg.

Mannens bidrag till matlagningen var att lukta på äggen, eftersom datumet hade gått ut. (jag har ju tappat luktsinnet) Å andra sidan var han den som burit mest i källaren, så jag var skyldig honom något gott.

Och nog blev det gott alltid! Smakade mer som en pannkaksomelett. Med lingonsylt till. Och jordgubbssylt om man hellre ville ha det. Vi skivade lite färsk gurka på sidan om, så att vi skulle få i oss lite grönsaker också. Nästa gång ska jag köpa lite stekfläsk och steka det knaprigt, tärna och strö i. Måste bli ljuvligt gott.

Tänk så bra det kan bli trots att man "kokar soppa på en spik". Vad var det hon sa Kajsa Varg? Jo, "man tager vad man haver"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar