söndag 9 december 2012

Glad andra advent!

IMG_0685
IMG_0896
Nu går det snabbt! Redan andra advent och det är massor kvar att göra. Inte blev det bättre av att en jätteförkylning intog kroppen och jag under den senaste veckan var tvungen att snörvlande inta soffan.


Men nu ger vi järnet i stället. Nästan alla julklappar är köpta. Det är bara den lille som önskar leksaker och som jag måste shoppa till. I år har jag köpt många julklappar på nätet. Fast det är till de vuxna killarna och tjejerna. De som vi inte skulle köpa klappar till. Saker som de behöver och som inte är världens mest “coola” precis. Tror att jag beställer lillens klappar där också. Hittade en bra leksaksaffär i går. De  måste beställas i  dag för att jag ska hinna få dem till jul. Vad det är bekvämt att handla så, men  det är inte bra för stadens handlare.


Vilken snedvriden konkurrens som de har fått. Det skulle vara intressant att få siffror på hur det ser ut.

Svensk Handel har ett viktigt uppdrag att få oss konsumenter att handla lokalt eller att få de lokala handlarna att gå online med sin försäljning.


Läste en artikel att Siba, elektronikjätten, lägger ner fler och fler butiker runt om i Sverige. I stället har de satsat helt rätt och i god tid startat Net-on-Net. Lagerbutiker i utkanten av städernas kärnor, med billiga hyror, billiga priser och lagerarbetare i stället för butikspersonal. Och med sin webbutik handlar kunderna bekvämt hemma vid datorn i stället.

Nej sjuttsingen, nu jag går och köper lillens leksaker på sta´n i stället, så att jag gynnar de lokala handlarna. Det är mysigt med julstämningen och torghandeln också med “Jingle bells” klingande ur högtalarna. Förra året hittade jag till och med hemgjord knäck i ett stånd på Stora Torget. Men i år har jag bestämt mig att jag ska göra mitt eget Julgodis! I nästa inlägg ska ni få roliga recept! Vi ses!

Och glad andra advent på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar