måndag 26 mars 2012

Rymden är häftigt lockande och övergår mitt förstånd


Rymden är häftig och lockande, och ständigt föränderlig. Att veta vad som finns därute retar min kunskapstörstande del av hjärnan. Det övergår mitt förstånd att klura ut hur sammanhangen förhåller sig och det är inte roligt för en vetgirig typ som mig. Att bli astronom däremot har aldrig fallit mig in. Jag är en social typ som älskar människor och lever hellre mitt liv bland dem än bland stjärnorna. Men som sagt man kan ju i alla fall få undra och rikta blicken uppåt någon gång då och då, och jag nöjer mig än så länge med vår absoluta närhet - vårt eget solsystem.

07.22     2012-03-26
I skrivande stund 07.22  finns Venus och Månen (som just gått upp) i NÖ, Solen och Uranus gick just upp i Ö och Neptunus i SÖ. Den planet som kämpar ensam kvar  i VSV är Saturnus som går ner om sex minuter. Om det hade varit mörkt och klart och vi befunnit oss på en platt plats, hade vi kunnat se dem allihop.

I går kväll när strax innan 22.00, var det en otroligt fin himlabild och fem planeter var synliga för blotta ögat. Fyra kunde jag se. Det var Venus, Jupiter, och Nymånen i Väster. I söder kunde man se Mars. Och om man hade varit på havet, eller i ett platt landskap utan träd eller hus, hade man kunnat se Saturnus i öster alldeles ovanför horisonten.

Det finns en app till mobilen som heter rätt och slätt "Planets ". Den finns att ladda ner gratis från Appstore. Förmodligen finns den för Androider också. Den är rolig att titta på och ta med sig ut i mörkret och lyfta blicken mot de håll den visar att de olika planeterna finns. Då ser man dem och fantasin skenar i väg som en vild häst.

Om du är intresserad  och vill veta mer kombinera gärna med att läsa om rymden på den här hemsidan. Det är enkelt förklarat och lättläst.
ASTROKONSULT *** Staffan Söderhjelms astronomiska hemsidor - när du vill veta vad du ser på natthimlen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar