söndag 18 mars 2012

Livets fina stunder

Klockan är tidig söndag morgon och jag sitter i sällskapsrummet till ett fint gammalt badortshotell intill Motala ström i Norrköping. Det gamla möter det nya. Fullt uppkopplad med dator, iPhone och min alldeles nya digitala kamera överför jag bilder, facebookar, skriver mail och lyssnar på Rix FM i lurarna. Om en halvtimme kommer min gamla farbror och hans dotter hit och ska äta en underbart god hotellfrukost tillsammans med oss.

Farbrodern fyller 90 år i dag och hade sin fest och releaseparty i går. Ja, jag skojar inte. Han har spelat in sin skiva nr 2. Han är nämligen en mästare på att spela munspel och kan alla gamla låtar. 2011 stod han på scenen och underhöll Norrköpingsborna med sitt munspelande.

Roligast var att se de två syskonen, 92 och 90 år gamla. Två helt underbara gamla människor, som hänger sig kvar och lär sig allt om den nya tekniken och vill veta vad som händer med oss generation två, tre och fyra. Vi har deras gener. Kanske sitter vi där om 30 år och är lika intresserade, om vi har turen med oss det vill säga.

Nygamla bekantskaper dyker upp, kusiner som inte träffats sedan 45 år tillbaka och man känner hur man “connectar”och allt känns så naturligt, enkelt och skönt att umgås och prata.

Livets fina stunder är att vara med dem som man älskar och att äta hotellfrukost med en 90-åring.

Och i Norrköping lyser solen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar