onsdag 14 mars 2012

Vintage och second hand.

Elsa Billgren
Vad mycket fina märkeskläder man kan hitta i vintage- och secondhandbutiker. Bara här i Uppsala finns ett antal butiker med riktigt snygga begagnade kläder. Chez Simone är en nyöppnad butik (öppnade i höstas) som drivs av en eldsjäl med både bra och god smak.

Vi ska inte heller glömma bort Cattis på Östermalm i Stockholm, där damerna och tjejerna på Östermalm lämnar in sina knappt använda designerkläder till försäljning för en bråkdel av inköpspriset.

Naturligtvis kan man också göra fina fynd på Tradera. Ibland kikar jag in och har haft turen att fynda kläder från Masai, Gudrun Sjöden, Gina Tricot, Odd Molly, Olars Ulla och Betty Barcley. Det är nämligen så att jag har lovat att inte köpa nya kläder under en period, samtidigt som jag inte vill använda kläderna jag hade när jag var sjuk. De får mig att må illa, och det blev liksom ett dilemma. Det var då jag shoppade begagnade kläder en period, för att fylla på igen i garderoben. Jag vill ju inte gå i mysbyxor var jag än går. Kläderna var i utmärkt skick, hela och rena, och kostade en mindre summa. Mina gamla kläder gav jag till Röda Korsets butik i Boländerna i stället. Det kändes "fair"

Varför har jag då lovat att inte köpa nya kläder under den här perioden. Nånstans vill jag dra mitt strå till stacken. Måste vi inte spara på jordens resurser? Sötvattnet börjar bli en bristvara. Visste ni att det behövs minst 350 liter vatten och ett kilo kemikalier för att bereda ett kilo tyg från fibrer. De stackars människorna som arbetar med beredningen står i gifter och färgar in tygerna. Usch, det känns så orättvist.

Om ni är intresserade gå gärna in på Naturskyddsföreningens hemsida. Där kan ni läsa mer. Länk till Naturskyddsföreningen. Man blir förbluffad och illa berörd när man läser om hur produktionen går till.

Elsa Billgren
Det är därför gott folk jag har handlat vintage och känner mig som Elsa Billgren. Stilikonen för secondhand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar