lördag 18 februari 2012

Kloka ord av Nalle Puh och andra klokheter

Ibland ramlar man bara över kloka ord som någon sagt och tänker att det här ska jag komma ihåg. Jo tack, men det brukar tyvärr inte gå så bra. Vad var det han sa eller var läste jag det? Och så är det borta! Därför har jag samlat några riktigt bra och tänkvärda citat här så jag hittar dem igen. Och då kan jag ju passa på att dela med mig, för klokheter behöver vi allihop.






Och ibland önskar man att man var lika skön som Nalle Puh...


  • Det är att göra en god gärning utan att tänka på att det är en god gärning.
  • Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre.
  • Kära Nalle, sa Christoffer Robin, vad jag tycker mycket om dig. Det gör jag med, sa Puh.
  • Medan man funderar på vad man ska göra kan man slå sig ner och sjunga en visa.
  • Kom inte för sent till det du vill komma i tid till.
  • Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den, som är nästan ännu bättre.
  • För att verka avspänd och helt tillfreds kan man gnola tiddeli-pom några gånger på ett vad-ska-vi-göra-nu-då-sätt.
  •  Om du alltid säger "vi får se" händer det aldrig någonsin någonting
  • Det är verkligen ingen vidare mening med att uppleva intressanta saker som översvämningar, om man inte får vara två om dem. Det är bra mycket trevligare att vara två.
  • Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut.
  • Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.
  • En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
  • Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan korta, lätta ord, som: 'Vad sägs om lite lunch?'
  • Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig. Du måste gå till dem ibland också.
  • Du Puh, vad är det första du tänker när du vaknar på morgonen?" frågade Nasse
    "Jag undrar vad jag får till frukost", sa Puh.
    "Vad tänker du Nasse?"
    "Jag undrar vad det skall hända för något roligt idag", svarade Nasse
    "Mmm", sa Puh tankfullt, "Det är samma sak".
  • Gå aldrig inomhus för att sjunga en speciell utomhussång, som måste sjungas i snön.
  • Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte.
  • Man kommer ingen vart med ett samtal om den andre personens svans bara nätt och jämnt är inom synhåll under konversationens andra hälft.
  • Om du försöker ignorera en knackning på din dörr, skrik då inte 'Nej!' när någon frågar: 'Är det någon hemma?'.
  • Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram.
  • Åar vet att det inte är någon brådska. Tids nog kommer vi fram.
  • Underskatta inte värdet av att göra Ingenting, av att bara ströva omkring alldeles ensam, lyssna på allt som man inte kan höra och bara ha det bra.
Källa: Nalle Puh - A.A. Milne




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar