tisdag 8 november 2011

Den fina svenska sjukvården.

Vad jag är lyckligt lottad som bor i Sverige. En liten vanlig människa som jag, som trots min vanlighet, erbjuds den bästa sjukvård som finns,en sjukvård, som är på en internationell nivå. Det jag behöver betala är vårdkostnaden,  på det sjukhus jag befinner mig på.

I måndags genomgick jag en svår huvudoperation, där två skickliga neurokirurger, av världsklass, avlägsnade ett meningeom, dvs en godartad tumör stor som en datormus, ur mitt huvud. Operationen tog nio timmar och överläkarna, med sitt team, gjorde en lyckad operation.

Hur mycket kostade den operationen? Flera hundra tusen kronor, om jag skulle ha betalat den själv? Skulle jag haft råd med det? Antagligen inte. Alternativet skulle vara att låta den sitta kvar, vilket så småningom skulle leda till döden. Det är därför jag är så tacksam över att vara svensk och inte mötas med orden "creditcard please", innan man tas emot i vården.


Alla ni som är unga, tänk på att ni, än så länge, får tillbaka era skattepengar, när ni verkligen behöver hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar